سنگهای زمینی هم نیکل دارند؟

پاسخ داده شد
1
0

سلام اگه سنگی آزمایش نیکلش مثبت باشه شهاب سنگه یا اینکه سنگهای زمینی هم نیکل دارن؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
1
0

سلام

از اونجایکه کندریت ها غنی از فلز هستن و اون ” فلز ” هم غنی از نیکل هست، تمام کندریت ها دارای غلظت های توده ای (سنگ کامل) از نیکل 1.0-1.8٪ (یعنی 10000-18000 ppm) هستن. این تقریباً 100-1000 برابر بزرگتر از هر سنگ زمینی (کره زمین) هست. یک سنگ زمینی با 1.0-1.8٪ نیکل، میتونه صرفا سنگ معدن نیکل باشه. در سنگ های زمینی، نیکل در فلز نیست، اما در کانی های سیلیکات و سولفید وجود داره.

اگر یک قطعه “فلز” یا سنگی دارید که حاوی “فلز” هست و فلز حاوی بیش از 5 درصد نیکل (Ni) باشه، احتمالاً یک شهاب سنگه. اما اگر “فلز” کمتر از 5 درصد نیکل داشته باشه، تکه یا سنگ فلزی یک شهاب سنگ نیست. همچنین، اگر “فلز” حاوی بیش از 0.1٪ کروم (Cr) یا منگنز (Mn) باشه، تقریباً مطمئناً یک شهاب سنگ نیست.

اگر “سنگی” دارید که حاوی بین 1.0 تا 1.8 درصد نیکل باشه (تجزیه و تحلیل “”کل سنگ””)، چه به نظر حاوی فلز باشه یا نه، ممکنه سنگ یک شهاب سنگ (کندریت معمولی) باشه ، می تونه هم نباشه و همونطور که گفتیم صرفا سنگ معدن نیکل باشه!

البته اگر سنگی دارید که حاوی فلز نیست و غلظت نیکل پایینی داره (کمتر<1% = <10000 ppm)، باز هم میتونه یک نوع نادر از شهاب سنگ، یک آکندریت شکسته نشده باشه. با این حال، این احتمال بسیار کوچیکه، چون تقریباً همه سنگ‌های زمین (تقریباً: 99.999٪) دارای ویژگی‌های یکسانی هستن و اون هم عدم وجود فلز آهن نیکل و غلظت کم نیکل (کمتر<0.3٪) هست. (منبع : گروه علوم زمین و سیاره دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس)

بنابراین پاسخ شما "بله" هست و نمیشه صرفا به آنالیز نیکل اکتفا کرد و این صرفا یکی از فاکتورهای کمک کننده در تشخیص نوع نمونه هست.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
0
0

سلام سنگ شهاب دارم از کدوم آزمایشگاه آنالیز شیمیایی باید بشه

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
0
0

سوالی دارم میخام بدونم ایا تمام شهاب سنگها باید حاوی نیکل باشند حتما. یعنی اگر نیکل نباشه شهاب هم نیست ؟شهاب بی نیکل هم داریم یا نه ؟

  • حسن کرمی
    بیش از 95% شهاب سنگها حاوی فلز آهن-نیکل (FeNi) هستن. همچنین شهابسنگ هایی هست که میزان غلظت نیکل اونها بسیار پایینه (حدود 5.3 تا 6.6 درصد وزنی Ni).
  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 3 نتیجه
پاسخ شما
اگر قبلاً حساب کاربری دارید وارد شوید یا با پر کردن فیلد های زیر به عنوان مهمان ارسال کنید.
نام*
ایمیل*
لطفا در صورت لزوم عکس یا تصاویر خود را در وبسایت های فضای آپلود رایگان قرار داده و لینک آن را در قسمت توضیحات قرار دهید.*
لطفا قبل از ارسال تایید امنیتی را تکمیل نمایید.