دنیای میکروسکوپی گوهرهاگوهر شناسی و سنگ شناسی

آپاتیت آبی در گارنت پیروپ – اسپسارتین

پیروپ – اسپسارتین (Pyrope-Spessartine) یک گارنت با ترکیبی بین Pyrope (گارنت آلومینیوم منیزیم) و Spessartine (گارنت آلومینیوم منگنز) است. این نوع گارنت میتواند تغییر رنگ (کالرچنج) را تحت منبع مختلف نور ارائه می دهد. اما وجود یک اینکلوژن چقدر میتواند ظاهر یک گوهر را تخریب یا زیبا کند؟!

شکل 1. این گارنت پیروپ – اسپسارتین قرمز 5.33 قیراطی جوری تراش فست خورده تا بلور غیر معمول آبی آپاتیت را درون خود نمایش دهد. عکس از دیه گو سانچز.

“جسا ریزو” متخصص گوهر شناسی در GIA در کارلس‌بد کالیفرنیا ، به تازگی این فرصت را پیدا کرده است که قطعه ای از یک راف گارنت را مورد بررسی قرار دهد. این گارنت ، که گفته می شود از ماداگاسکار است ، از آقای “دزموند چان” از لس آنجلس که گوهرتراش و فروشنده سنگهای قیمتی است خریداری شده است.

این راف به علت وجود کریستال غیر معمول آپاتیت آبی که تقریباً به سطح رسیده ، انتخاب شده است. طیف سنجی جرمی پلاسما-فرسایش لیزری (LA-ICP-MS) نشان داد که نوع راف آن یک نوع پیروپ – اسپسارتین است. این گوهرشناس هنگام جهت گیری و برش سنگ برای آماده سازی تراش فست ، تمایل داشت که اینکلوژن آپاتیت تمرکز اصلی سنگ جواهر و در وسط باشد.

بعد از انجام تراش با سرعتی آهسته ولی دقیق ، یک نگین فست با تراش cut-cornered میکس حاصل شد که یک اینکلوژن بلور آپاتیت درست زیر فست پیشخوان (Table) نگین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است (شکل 1). برای مشاهده دنیای درون گوهر ، از نور مایل مورب فیبر نوری استفاده شده است و صحنه ای متشکل از کریستال آپاتیت آبی رنگ شکل دار واضح (euhedral) با نیدل‌های متقاطع ایریدیسنت روتیل همایند شده است (شکل 2).

آپاتیت آبی در گارنت پیروپ - اسپسارتین همراه روتیل
شکل 2. یک بلور آبی آپاتیت همراه با نیدلهای رنگین‌تاب متقاطع نمایان شده است. عکس توسط Jessa Rizzo؛ میدان دید 2.90 میلی متر

این یکی از غیرمعمول ترین مواردی است که این پژوهشگر در یک گارنت دیده است و گوهری قابل توجه است زیرا اینکلوژن در این جواهر ، بجای پنهان کردن یا حذف توسط گوهرتراش ، جوری تراش خورده تا به نمایش گذاشته شود و آن را به یک نگین خاص گارنت بدیل کند.

از طريق
Jessa Rizzo is a staff gemologist at GIA in Carlsbad, California.
منابع
GIA: Gems & Gemology, Winter 2020, Vol. 56, No. 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا